tisdag 24 maj 2016

"Om vi inte har tid att läsa i klassrummet, vad har vi då tid med?"


Idag har varit en riktigt bra dag. Ni vet, en sån dag som man egentligen inte kan kosta på sig så här års när uppsatser ska bedömas och betyg ska sättas. Men jag fick den i alla fall eftersom jag har förmånen att vara handledare i Läslyftet på vår skola nästa år, och idag var det dags för det första utbildningstillfället.

Först, direkt efter det överdådiga fikat (tur att man inte är på kurs för ofta - jag skulle antagligen föräta mig rätt snabbt), fick vi en inledande presentation av kursens upplägg och bakomliggande tankar. Rätt mycket praktisk information som var så intressant som information av den typen kan vara - lite lagom alltså. Sedan fick vi dela upp oss lite, och det var då det började hända saker.

Jag hamnade i en grupp som av en mycket inspirerande, kunnig och vältalig kvinna vid namn Mary Ingemansson fick en snabb genomgång av Judith Langers tankar om litteraturens betydelse för människor i allmänhet, och för barn och ungdomar i synnerhet. Detta går att läsa om i Litterära föreställningsvärldar. Ett citat från Judith Langer själv:

"Litteratur spelar en viktig roll i våra liv, ofta utan vår vetskap. Den ger oss förutsättningar att utforska både oss själva och andra, att definiera och omdefiniera vilka vi är, vilka vi skulle kunna bli och hur världen skulle kunna se ut."

Alldeles fantastiska ord, som drabbar mig hårt. Det är ju det här det handlar om - det är ju det här som gör att boken är, och måste tillåtas att fortsätta vara, den naturliga mötesplatsen i våra klassrum. En plats där vi kan samlas, läsa och samtala för att på så sätt lära oss något nytt om oss själva, om varandra och om vår omvärld. Det är ju därför vi fortsätter att sätta böcker i händerna på våra elever, även fast de gör allt för att komma undan.

Dagen fortsatte sedan med olika övningar och uppgifter som alla var givande och hjälpte till att göra den här dagen så lyckad. Men det jag bär med mig hem är trots allt Marys ord, och hennes entusiasm när hon förmedlade orden till oss. Jag ser med tillförsikt fram emot den fortsatta utbildningen, och jag ser med tillförsikt fram emot nästa läsårs Läslyft. Och jag väljer att avsluta, och sannerligen instämma med, föreläsarens ord: "Om vi inte har tid att läsa i klassrummet, vad har vi då tid med?"

Ha en fortsatt fin vecka!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar