Om Karin

Karin 3Jag heter Karin Herlitz och är legitimerad lärare i svenska och engelska på gymnasiet. Jag har arbetat på gymnasiet sedan 2003, och jag har hela tiden strävat efter att utveckla min undervisning så att elevernas kunskapsutveckling maximeras.
Genom åren har jag upplevt en kraftig försämring av elevernas läsförmåga. Det handlar delvis om ren läsförståelse, men även om läskondition och uthållighet. Det finns så mycket i dagens samhälle som pockar på våra ungdomars uppmärksamhet så läsningen har hamnat helt i skymundan.
I takt med de sjunkande PISA-resultaten har läsningen fått ökat utrymme i skolan igen, framförallt genom satsningen i grundskolan med "En läsande klass". När eleverna kommer till gymnasiet så är det dock fortfarande förödande många som konstaterar att de aldrig har läst en bok.
I den här bloggen vill jag dela med mig av undervisningen som jag använder i mina klassrum, där läsningen blir något som vi gör tillsammans och som därför skapar aktiva elever. Jag berättar om min undervisning i stort och jag delar med mig av goda exempel och olika dilemman som jag stöter på i mitt dagliga arbete på Gustavsbergs gymnasium på Värmdö.
Jag har även  ett läromedel under produktion som jag informerar om. Kanske är det något för dig som på ett enkelt och elevaktivt sätt vill öka läsmängden i ditt klassrum? Hoppas att du hittar något som intresserar dig, och att du känner att du kan dela med dig av dina egna erfarenheter och goda exempel!
//Karin Herlitz

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar