torsdag 14 april 2016

Att läsa Sherlock Holmes med nyanlända elever

Jag har förmånen att jobba dels på de traditionella gymnasieprogrammen och dels på skolans språkintroduktionsprogram. Det programmet har fullständigt exploderat sedan i augusti; då gick 35 elever på programmet, och idag går ungefär 115 elever på Gustavbergs gymnasiums språkintroduktion.

Jag undervisar en grupp nyanlända elever i engelska på grundskolenivå, och de ligger just nu i startgroparna för att göra de nationella proven för år 9. Som del i läsförståelseträningen så ville jag introducera dem för Sherlock Holmes. Mycket för att jag själv är en stor fantast, men också för att de elever jag har i engelska 6 och 7 som har läst Sherlock Holmes har varit mycket förtjusta.

Sagt och gjort, jag letade fram en novell som jag gillade, det landade på The Sussex Vampire, som finns på sidan www.esl-bits.net att både läsa och lyssna på. Sherlock Holmes är ju ett välkänt namn för de flesta, men det slog mig att jag inte har en aning om vilken spridning karaktären har utanför Europa och Nordamerika. För att ta reda på detta gjorde jag en liten presentation där jag gav ledtrådar som ledde tankarna till Mr Holmes. Eleverna fick inte svara när de trodde att det visste vem det var, utan vi gick igenom alla ledtrådar (lives on 221B Baker Street, smokes a pipe, lives with Dr John Watson är några av ledtrådarna.

Nu blev det handuppräckning - hur många tror att de vet vilken litterär gestalt detta är? Fem händer åkte upp, av ca 25. Okej, inte jättestor spridning alltså. När jag avslöjade namnet så visade det sig trots allt att alla elever utom två hade hört talas om Sherlock Holmes. De fick sedan kolla upp vissa fakta (författare, när skrevs böckerna, vilka andra återkommande karaktärer finns det och några andra frågor.

Nästa lektion så började jag med att låta eleverna skriva vad de mindes om karaktären, och detta gjorde vi på Padlet.



Nu var det äntligen dags att börja läsa! Novellen har ett mycket behändigt format - den är i två delar, och väljer eleverna att lyssna så tar det ca 20 minuter per del. Formatet i esl-bits.net är väldigt bra och de flesta väljer att både lyssna och läsa - en engelsklärares dröm!

När de hade lyssnat klar på del ett så arbetade de med några textförståelsefrågor samt med att förutspå fortsättningen. En vampyr. Hur går det ihop med förnuftets Sherlock Holmes? De fick även en del av orden från novellen i en lista och arbetade med att skriva betydelsen till varje ord. I det arbetet använde vi oss av www.oxfordlearnersdictionaries.com.

Den tredje och avslutande lektionen äger rum imorgon. Tanken är att vi inleder lektionen med en Kahoot! som dels testar dem på glosor och dels på vad de minns från det de läste igår. Sedan får de läsa och/eller lyssna på den andra och sista delen av novellen. Vi går sedan tillbaka till textförståelsefrågor och en kort (endast fem meningar) utvärdering av det vi har läst.

Jag ser med spänning fram emot morgondagens lektion!

Trevlig kväll!
//Karin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar