onsdag 20 april 2016

Money can't buy you happiness - arbete med Steinbecks "The Pearl" i engelska 6

Det där med att fånga elevernas intresse inför ett nytt läsmoment får inte underskattas. Jag har en blandgrupp i engelska 6 i år, eleverna är en blandning från programmen ekonomi, samhällsvetenskap och naturvetenskap, och sedan starten av engelska 5 har de fått läsa mycket. Nu ville jag introducera dem till den fantastiska romanen The Pearl av John Steinbeck, och här vill jag inte slarva!



Ett genomgående tema i romanen är rikedomens förbannelse, lite förenklat. Det som först verkar vara en fantastisk möjlighet - obegränsad rikedom - leder istället till olycka och ond, bråd död. Helt i enlighet med vad som förespråkas i ramverket "Teaching for Understanding" så valde jag att utgå från elevernas egen erfarenhet och på så sätt få dem aktiva i uppgiften. Frågan som ställdes var: What would you do if you won enough money to make you economically independent?

Eleverna fick arbeta utifrån modellen "think-pair-share", också den något jag kommit i kontakt med via Project Zero. Först funderade de tyst för sig själva vad de skulle göra om de plötsligt befann sig vara ekonomiskt oberoende, därefter delade de med sig i par och slutligen i större grupper. Det vara intressant att lyssna på eleverna, och en av dem konstaterade att det var ganska små förändringar av livsstil som eleverna planerade. Rätt basala exempel kom upp - köpa ett hus, resa, ge bort till välgörenhet, och kanske köpa en schyst bil. Lägg till det frökens avbetalda studielån så har du en helt tydlig bild av vår diskussion.

Därefter diskuterades det vilka eventuella "downsides" som skulle kunna komma med den här lotterivinsten. "Perhaps I would become a snob" var ett förslag. I övrigt trodde inte eleverna att det fanns några negativa sidor egentligen. De var ganska övertygade om att de visste vilka de var och skulle fortsätta att vara dessa personer oavsett eventuella rikedomar.

Nu tittade vi på det här klippet där det rapporteras om "lottery winnings gone bad". I diskussionen därefter var eleverna lite mer klara över att pengar kanske inte var vägen till lycka trots allt, och att tillgången till pengar faktiskt kan förändra folk. Eller, som Ford citeras i filmen, tillgången på pengar gör oss till dem vi egentligen är.

Nu, nu kunde vi kasta oss över The Pearl. Jag introducerade de fattiga huvudpersonerna och under vilka omständigheter de levde, och därefter försjönk eleverna i läsningen. Själv kunde jag luta mig tillbaka och njuta, för vet ni, när man har en klass som har fått läsa mycket på plats i klassrummet, då kan man njuta av lugnet som sänker sig när de läser. För de vet att litteraturen är deras, lika mycket som den är din och min. De vet vad de ska göra och är trygga när de läser. Och det är en fin känsla.

Var landade vi sedan kanske du undrar? Jo, efter ett par stopp på vägen där vi diskuterade utvecklingen av handlingen så var det sista stoppet att skriva en nyhetsartikel som beskriver händelserna i slutet av romanen och vad som ledde upp till dem. "Boy Survives Scorpion Sting Only to Be Shot in a Fatal Accident" är en av artikelrubrikerna. It pretty much sums it up I would say, och visar på god förmåga att sammanfatta det lästa.

Så mycket i en enda uppgift - eleverna övar läsförståelse, muntlig interaktion, och skriftlig produktion. Tre veckor arbetade vi med romanen, och det gav eleverna så mycket träning och mig mycket bedömningsunderlag. Bonusen är naturligtvis att de blev lite extra förberedda för det kommande nationella provets läsförståelsedel, och naturligtvis, att de fick komma till engelskan och njuta av en riktigt god bok!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar