torsdag 28 april 2016

Samtiden i de nordamerikanska reservaten - "The Absolutely True Diary of a Part-Time Indian" i engelska 7



Sherman Alexies fantastiska roman The Absolutely True Diary of a Part-Time Indian passar utmärkt i alla engelskkurser på gymnasiet, och nu har jag introducerat den i min grupp som läser engelska 7. Det är ett fint sätt att knyta ihop säcken innan de springer ut på sommarlov för sista gången.

Ett bra sätt att introducera den här romanen är att samla in vad eleverna känner till om Nordamerikas ursprungsbefolkning. Jag lät mina elever fundera över detta enskilt en liten stund, och sedan delade de med sig i par och slutligen i helklass. De tog med allt de visste, historiska aspekter så väl som nutida företeelser. Vi pratade också om hur vi ska benämna ursprungsbefolkningen - länge var indianer sett som nedsättande, men nu på senare tid så är ordet tillbaka. Vad vi vet är att Sherman Alexie säger indianer, och det är helt tydligt att han inte lägger en negativ värdering i ordet.

Vi fastnade lite vid reservaten och redde ut vad det innebär. Det är mycket som är nyttigt att lära sig där, och det knyter väl an till kunskapskravet som handlar om att känna till hur det ser ut i den engelskspråkiga världen. Stärkta av detta så inledde vi själva läsningen. Det är så fint ordnat att den här romanen går att hitta på esl-bits.net där den också läses upp av författaren. Hur bra som helst - då får vi den rätta sociolekten och kan fördjupa oss i vilka särdrag den har (vilket senare tas upp i romanen, men det vet eleverna inte om ännu).

Efter att ha läst till och med kapitel 3 så stannar vi upp och sorterar ut vilka karaktärer vi har stött på och vilka funktioner dessa har. Vi tittar på ord som är starkt knutna till kulturen som hör till Amerikas ursprungsbefolkning - pow-wow och tribe dyker upp redan i början. Vi funderar också lite på vad som tycks forma de karaktärer som vi har mött, och vad vi tror kommer att hända fortsättningsvis.

Vi har nu nått fram till och med kapitel 8, och det börjar bli väldigt intressant. Eleverna kommer att få sammanfatta vad som har hänt, om det stämmer överens med vad de trodde skulle hända, och sedan förutspår vi fortsättningen igen. En intressant fråga som redan har kommit upp är när handlingen utspelar sig. Eleven som frågade tyckte att det kändes som att det borde vara på 60- eller 70-talet, och det är faktiskt ett rimligt antagande. Jag hade själv inte kollat upp det när jag läste boken för första gången, och jag blev överraskad när huvudpersonen arbetar med en uppgift i skolan på en MacBook. 2006 dök upp i berättelsen. Det hade jag aldrig gissat. Värt att fundera på i sammanhanget är varför vi tror att boken utspelar sig längre bak i tiden.

Eleverna är med på tåget och gillar boken (den är verkligen toppen - läs den om du inte redan har gjort det), och vi kommer att jobba oss framåt i den tills vi är färdiga. De kommer sedan att få spela in bok-poddar två och två, där de täcker olika aspekter av romanen. Exempelvis är jag intresserad av att höra hur de ser på livet i reservaten nu när de vet lite mer, hur de upplever Juniors och Rowdys förändring genom romanen, och hur de reagerat på den oerhört segregerade värld som beskrivs.

Om eleverna går med på det så kommer ni att kunna ta del av slutresultaten här i bloggen framöver. Håll utkik! Och använd dig gärna av den här romanen i din egen undervisning - det är ett viktigt samtidsdokument tycker ja, och en riktigt välskriven bok!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar